APL/Praktik hos oss innebär så mycket mer…

Arbetsplatsförlagt lärande (APL) eller praktik är en integrerad del av din gymnasieutbildning hos oss på Vettergymnasiet. Under minst 15 veckor av dina totalt 3 år på skolan får du möjlighet att få praktisk erfarenhet genom att arbeta på en riktig arbetsplats. APL är inte bara en chans att skaffa arbetslivserfarenhet, utan också en möjlighet att lära dig yrkesmässiga arbetsuppgifter och komma in i yrkeslivet.

Erfarenhetsmässigt har vi sett att våra elever utvecklas av att genomföra APL, och det kan även öppna dörrar till helg-, extrajobb eller sommarjobb hos arbetsgivaren. Många av våra elever har gjort ett så bra intryck under sin APL att de har erbjudits en fast anställning. Dessutom kan kontakterna du knyter under APL fungera som referenser när du söker jobb i framtiden.

Det är viktigt att vara professionell och ansvarsfull under din APL för att få ut mesta möjliga av denna möjlighet. Ta chansen att visa vad du kan och skaffa dig värdefull erfarenhet som kommer att gynna dig i din framtida karriär. APL är en viktig del av din utbildning på Vettergymnasiet, och vi uppmuntrar dig att dra nytta av detta tillfälle på olika sätt för att förbereda dig för ditt yrkesliv.

"Tack vare min lärorika utbildning på Vettergymnasiet har jag nu fått fast jobb som fibertekniker med en fantastisk bra lön!"
- Dennis
"När jag började på Vettergymnasiet år 2015 så var jag en ung datorintresserad grabb utan framtidsplaner. Nu står jag här efter tre års yrkesutbildning med fast anställning. Vettergymnasiet har hjälpt mig att hitta ett roligt arbete där man får jobba med det man gillar och lärarna har alltid gett mig den hjälpen jag behöver."
- Filip