Home » Om oss

Studera på Vettergymnasiet!

Vettergymnasiet är ett studie- och yrkesförberedande gymnasium som startade år 2009. Vi är en liten skola med fräscha lokaler i centrala Jönköping.

På Vettergymnasiet erbjuder vi en trygg och utvecklande lärmiljö där du som elev får det stöd och den hjälp du behöver för att lyckas med förberedelserna inför högre studier eller arbete inom den bransch du utbildas för. Vårt fokus är att erbjuda en kvalitativ och lärarledd undervisning, vilket vi anser vara avgörande för att du ska kunna nå dina mål under din gymnasietid.

Vi är en mindre skola, vilket ger oss möjligheten att skapa goda relationer med dig som elev. Våra lärare brinner för grym undervisning, för våra elever och för att hjälpa dig att förverkliga dina drömmar.

För att du ska få en meningsfull och minnesvärd tid hos oss har vi även ett aktivt elevråd där du får möjlighet att vara med och bestämma i olika roliga aktiviteter. Vi vill att du ska känna dig delaktig och ha friheten att påverka din skolmiljö på ett positivt sätt.

Om du är redo att ta ditt lärande till nästa nivå och skapa positiva minnen för livet, så är vår gymnasieskola det rätta valet för dig! Du är alltid välkommen att delta i en prova på dag för att få en upplevelse av vår skola eller göra en intresseanmälan.

Som elev på Vettergymnasiet erbjuder vi dig:

• Engagerade lärare.
  • Gymnasieutbildningar av hög kvalité.
  • Yrkesutbildningar som ger högskolebehörighet.
  • Tillgång till läxhjälp.
  • Trevlig, trygg och lugn studiemiljö.
  • Flera veckors APL på lämpliga företag.
  • Centralt placerad skola med fräscha lokaler
  • Skolmat av hög kvalité. Så att du som elev ska få god energi under dagen. Du äter på en restaurang med stora valmöjligheter.
  • Skolan är till för våra elever och du får bl.a. friheten att vara med och bestämma i olika typer av aktiviteter.

Vanliga frågor

Först och främst beror det på hur många platser skolan erbjuder och antal sökande.

I regel kommer alla in som är behöriga till respektive program så länge det finns lediga platser. Med behörighet menas för yrkesprogram att det krävs, minst 80 poäng samt där minst E i svenska eller svenska som andraspråk, engelska och matematik, samt fem övriga ämnen. På studieförberedande program krävs det att man har minst 120 poäng.

Om det är fler sökande än de platser skolan erbjuder, då avgör betyget vem som kommer in utifrån meritvärdet.

Tryck här för att komma till utbildningssidan och välj sedan din utbildning som du är intresserad av, så kan du läsa om vad du kan jobba med.

Ja, om du uppfyller kravet på minst 6 km färdväg från bostaden till skolan. Samma regler gäller över hela kommunens skolor.

Ja, du får en egen laptop som du får låna under din tid hos oss. Efter du har slutat din gymnasietid har du möjligheten att köpa ut datorn till en mindre summa om så önskas och för dig som klarar din gymnasieexamen får du datorn som en examens present.

Självklart!

Ett av våra mål är att vara Sveriges tryggaste och trevligaste skola. Vettergymnasiet har nolltolerans mot mobbning. Så här ser senaste resultatet från enkätundersökningen ut: Totalt 98% av eleverna tycker att skolan är trygg och 98% trivs bra i skolan.

Resultat från Skolinspektionen visar också på att vi ligger över det nationella medelvärdet.

Om du vill ha en skola där du känner dig sedd, hörd och värdefull så är vi rätt skola för dig.

Vi finns på Klostergatan 38, 553 35 Jönköping.
Har du frågor är du välkommen att kontakta oss.
Välkommen!