Barn- och fritidsprogrammet

Barn- och fritidsprogrammet (BF) på Vettergymnasiet

Vill du arbeta med människor inom pedagogiska och sociala yrken, som barnskötare, elevassistent/personlig assistent, förskolelärare/lärare, polis, socionom eller psykolog? Då är barn- och fritidsprogrammet på Vettergymnasiet det perfekta valet för dig!

Barn- och fritidsprogrammet på Vettergymnasiet är utformat för att möta dina intressen och passion för att hjälpa och stödja barn, ungdomar och vuxna i deras utveckling. Under dina tre år hos oss kommer du att få möjlighet att göra praktik (APL) i 15 veckor, vilket ger dig värdefull arbetslivserfarenhet och öppnar upp för jobbmöjligheter efter avslutad utbildning.

Vi erbjuder en balans mellan teori och praktik i vår utbildning. Du kommer att få både möjligheten att gå direkt ut i arbetslivet eller att läsa vidare på högskola/universitet. Kärnan i programmet är människors lärande och växande, kommunikation och möten mellan människor. Vi lägger även stor vikt vid etik, demokratiska värderingar och mänskliga rättigheter.

Vår utbildning ger dig även möjlighet att fördjupa dig inom olika områden, såsom ledarskap och skapande verksamhet eller specialpedagogik och ungdomskulturer. Vi vill att du ska få en så mångsidig och relevant utbildning som möjligt för att kunna förverkliga dina intressen och mål.

Yrkesintroduktion mot Barn- och fritidsprogrammet

Yrkesintroduktion mot Barn- och fritidsprogrammet (IMYBF) är för dig som vill arbeta med barn och ungdomar eller annat socialt arbete men som saknar godkända betyg för behörighet till yrkesprogrammet barn- och fritidsprogrammet.

Din utbildning kommer bestå av grundskoleämnen SV, EN, MA och IDH som du inte fått godkända betyg i, samt kurser från Barn- och fritidsprogrammet. Kurserna SH, HI, RE och TK erbjuds också för de elever som är intresserade av att läsa dessa grundskolekurser av någon anledning utifrån individuellt studieplan.

Målet med utbildningen är framför allt att bli nationell behörig till att söka ett nationellt program.

Exempel på jobb som du eventuellt kan jobba med efter yrkesintroduktionsprogrammet: Personlig assistent.

Skolan erbjuder också platser på IMV och IMA inom introduktionsprogrammen.

Vad säger våra elever?

"Nu när jag snart har gått ett år på denna linjen med bra resultat, har jag insett att det inte finns någon linje som skulle passa mig bättre än denna. Man får lära känna sig själv på en annan nivå och man förstår människan på ett helt nytt sätt ända från födseln."
- Amanda
"Barn- och fritidsprogrammet har lärt mig väldigt mycket att få en överblick hur människor fungerar i olika sociala sammanhang och det har också fått mig att förstå mig själv bättre utifrån mitt egna och andras perspektiv."
- Anton
"Min mentor på min förra skola fixade ett studiebesök på Vettergymnasiet. Vi åkte upp till Jönköping där skolan ligger och jag lös upp som en sol, jag sa till mig själv att det måste bli den här skolan eller inget! Skolan var inte för stor och inte för liten. Den var helt perfekt och lärarna var/är helt amazing och de har den bästa rektorn."
- Sabina
"Först var jag osäker på vilken skola jag skulle välja eftersom jag hade flera alternativ. Jag valde Vettergymnasiet som förstahandsval. Nu går jag ettan på Vettergymnasiet, har många kompisar och betygen är bättre. Jag är mycket glad över mitt val på alla sätt och mår mycket bättre psykiskt och fysiskt."
- Sophia
"Som tur var fick jag börja på Vettergymnasiet och gå barn- och fritidsprogrammet. Jag trivdes redan från första dagen och det även på mina resultat. Nu känns det hur bra som helst. Det är viktigt att man går den linjen man är intresserad av på gymnasiet."
- Tilda
"Jag är nöjd med mitt val och kan rekommendera barn- och fritidsprogrammet till alla elever som ska påbörja sitt gymnasieval i år. Det bästa med programmet är att vi har en skön blandning mellan praktiska och teoretiska uppgifter. Vettergymnasiet är en trevlig skola och jag trivs jättemycket. Jag har skaffat många vänner som jag inte hade träffat om jag inte valde det här programmet. Därför är jag jättenöjd med mitt val!"
- Alexander
"Jag är jättenöjd med vad jag gör just nu och vad jag har lärt mig, inte bara om barn utan även om ungdomar. Jag trivs i skolan eftersom det är trevligt och lärarna här är hjälpsamma. Jag har även fått nya vänner. Jag kan rekommendera Vettergymnasiet till de som vill plugga barn- och fritidsprogrammet."
- Merry